Papers de l'exili (II)
Arxiu Comarcal, Reus - IES. Baix Camp
PAPERS DE L’EXILI II - Pilar Bruned*
(presentació de l’exposició d’en Pere Folch)
.
Unes de les pitjors coses que li pot passar a una persona és perdre la
memòria. Si perds la memòria et quedes sense passat, sense referències,
en definitiva, sense res.
La memòria històrica és un
d’aquests referents que tenen les persones, perquè és el seu passat i
per tant no l’hem d’oblidar i si està al nostre abast l’hem d’explicar.
Aquest és el cas de Papers de l’Exili. Amb aquesta exposició, el Pere
Folch ens trasllada al nostre passat comú, a fets històrics innegables,
al resultat de les accions de persones que cada dia dinen amb la
intransigència, la intolerància i amb el despotisme, persones que no
reconeixen i neguen les idees d’altres, perquè no les entenen i no les
volen entendre. Resultat del qual moltes persones van haver de fer les
maletes cap a l’exili. Persones que van deixar els seus amics, la seva
gent estimada i el seu país estimat, la seva Catalunya. Maletes que
anaven plenes de cors sagnants, ferits de mort per les fletxes de la
ignorància, cors plens d’enyorança de la seva terra, per allò que
deixaven enrere i que pot ser que mai més tornarien a veure, encara que
cada any, al voltant d’una taula afirmaven que l’any vinent sí, l’any
vinent tornarien.
Però també viatjaven plenes de projectes i
amb la ferma resolució de que allò no s’oblidés mai. És per aquest motiu
que l’exili català a Mèxic i d’altres indrets establiren una
correspondència i unes connexions per no perdre la seva identitat, les
seves arrels i continuar la seva lluita.
Papers de l’Exili
utilitza com a part de la seva base conceptual, la mencionada
correspondència, aquest testimoni silenciós de que els catalans no
s’havien acabat, de que el seu cor encara bategava, aquest cor que
havien volgut ferir de mort. Un dels cors que bategaven era el del mític
oncle Àngel Vidal i Moix, persona principal de l’exili català a Mèxic,
un dels principals artífices d’aquesta correspondència i base de la idea
de les darreres exposicions del Pere Folch.
L’exposició a la
que avui acudim no és sinó la darrera manifestació (de moment) d’aquest
recorregut de l’exili català a Mèxic i la seva història.
Encara no fa un any el Pere Folch va començar el seu exili particular amb una exposició a l'Orfeó Català de Mèxic
que amplià l’exili català en aquesta ciutat i quan tornà o va fer amb
les maletes plenes de retrobades, d’històries i contes, i d’una
important documentació, documentació que es constituirà com a punt de
partida de gran part de les seves obres al llarg d’aquest any, la
primera a la Casa Consistorial de Montbrió, la següent a l’IES Baix Camp
i ara la que ens ha convocat (uneix) en aquestes hores. Obres que
responen a la demanda de “digueu a tothom qui ha estat, digueu a tothom
per què que ha passat, obriu les capses secretes”.
Però en
cadascuna d’elles el Pere Folch ha trobat un camí estètic diferent per
expressar-ho arribant a la present amb una concepció quasi escultòrica,
malgrat que el Pere és una artista que amb assiduïtat treballa el paper
com a suport de les seves tècniques mixtes.
En aquesta ocasió a
treballat la escuma com a suport i els records els ha enreixat amb
filferro, com si volgués protegir-los, però mai amagar-los i a la vegada
com si volgués donar la sensació de l’angoixa que pateix la persona que
està empresonada per l’exili. Es un desig d’esclatar, d’ensenyar allò
que tant temps ha estat amagat. Ara ha de ser el darrer crit. Ha volgut
donar més dimensió a la grandesa d’aquests fets, omplir-los de volum, de
matèria, anar més enllà dels límits de l’espai bidimensional.
Si algú de nosaltres coneix una mica l’obra del Pere s’adonarà que no
és la primera vegada que treballa amb aquests materials com a suport de
la seva obra, fa uns anys ja va treballar amb algun d’ells, però en la
present exposició els omple d’un caràcter diferent, ells també són part
de l’obra, no els tracta tan sols com un recurs més, no es limiten a ser
el teló de fons de la història, són la història, són l’exili.
El Pere, sempre m’ha dit que ell no sap escriure bé i que tampoc té una
bona oratòria, que ell explica les coses com ell les sap explicar:
pintant.
Hi ha persones que tenen la sort de tenir diners per
comprar coses efímeres, hi ha altres que tenen la sort de tenir enginy
per explicar coses, nosaltres la sort de poder escoltar-les, els diners
s’acaben, l’enginy resta, les coses i els fets també... què bé tenir
memòria!
*Pilar Bruned Gil (Professora d'Historia de l'Art de l'Escola d'Art i Disseny de Reus)
_._
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada