![]() |
Portrait de Madame Gonse (1852), huile sur toile, 73 × 62 cm |
Durant la Guerra dels Ciutadans Anys, Montalban estava sota el domini dels anglesos. Eduard Plantagenet, príncep de Gal·les, va decidir construir un castell. Anomenat el Príncep Negre, ja el seu número a la part baixa del castell (palau) que es va construir: el saló del Príncep Negre.
Jean Auguste Dominique Ingres (Montalban, Tarn i Garona, 29 d'agost de 1780 - París, 14 de gener de 1867) va ser un pintor francès d'estètica neoclàssica. Tot i que es considerava a si mateix un pintor de temes històrics, en la tradició de Nicolas Poussin i Jacques-Louis David, són els retrats que va realitzar al final de la seua carrera, ja foren dibuixats o pintats, els que han assentat la seua fama i el que es considera el seu llegat fonamental.
Joventut
Ingres va nàixer a Montalban. Primogènit de set fills (cinc dels quals van arribar a l'edat adulta) de Jean-Marie-Joseph Ingres (1755-1814) i la seua esposa Anne Moulet (1758-1817). Son pare va ser un artista polifacètic, pintor de miniatures, escultor, mestre picapedrer i músic afeccionat; sa mare era la filla gairebé analfabeta d'un artesà fabricant de perruques. Ben aviat, el pare va encoratjar i instruir el jove Ingres en el conreu del dibuix i la música, i el seu primer dibuix conegut, un estudi sobre un antic relleu de pedra, va ser realitzat l'any 1789. Des de l'any 1786 va assistir a l'escola local, Ecole des Frères de l'Education Chrétienne, però la seua formació va ser interrompuda a causa dels disturbis de la Revolució Francesa i el subsegüent tancament de l'escola el 1791. La deficiència de la seua educació formal va romandre com un llast en la seua personalitat, esdevenint una font d'inseguretat.
![]() |
Autorretrat. Jean Auguste Dominique Ingres |
París
Havent guanyat el primer premi de dibuix de l'Acadèmia, l'agost de 1797 va viatjar a París per a estudiar amb Jacques-Louis David, el pintor més destacat de França durant el període revolucionari, en l'estudi del qual va romandre durant quatre anys. Ingres va seguir l'exemple neoclàssic de David, però segons aquest últim mostrava "una tendència vers l'exageració en els seus estudis". Va ser admès al Departament de Pintura de l'École des Beaux-Arts l'octubre de 1799, i va guanyar, després d'haver quedat en segon lloc l'any 1800, el Grand Prix de Rome (1801) amb el quadre Ambaixadors d'Agamèmnon en la tenda d'Aquil·les. El seu viatge a Roma, no obstant, va ser posposat fins a l'any 1806, quan el govern va superar certes dificultats financeres i va lliurar-ne els fons.
![]() |
Madeleine Ingres, el seu nom de soltera Madeleine Chapelle, va ser la primera esposa de Jean Auguste-Dominique Ingres. Obra de Jean-Pierre Cortot (Paris, 1787 - 1843) aprox 1815, Marbre |
Instal·lat en un estudi en terrenys de la Vil·la Medici, Ingres va continuar els seus estudis, tal com estava estipulat per haver guanyat el Prix, enviant les seues obres a intervals regulars cap a París, perquè els seus progressos pogueren ser jutjats. Així, en el seu enviament de 1808, Ingres va trametre Èdip i l'Esfinx i la Banyista de Valpinçon (ambdós actualment al Louvre), esperant poder demostrar la seua mestria en el nu masculí i femení, però hi van ser pobrament rebuts. Posteriorment, Ingres pintaria variacions sobre ambdues obres; un altre nu començat l'any 1807, la Venus Anadyomene, va romandre inacabat durant dècades, fins que va ser completat i exhibit l'any 1855.
![]() |
La font (La Source) Pintura de Jean Auguste Dominique Ingres |
Ingres estava irritat: el públic es mostrava indiferent, i els seus companys, que s'adherien a un classicisme estricte, el consideraven un renegat. Només Eugène Delacroix i altres deixebles de Pierre-Narcisse Guérin—els líders del moviment romàntic vers el qual Ingres va mostrar sempre la seua aversió més profunda—semblen haver reconegut els seus mèrits. Fent front a perspectives professionals incertes, l'any 1813 Ingres es va casar amb una jove, Madeleine Chapelle, que li havia estat recomanada pels amics d'ella a Roma. Després d'un festeig portat a terme per correspondència, se li va declarar sense conèixer-la personalment, i ella va acceptar-hi. El matrimoni va ser feliç i Madame Ingres va desenvolupar una gran fe en el seu marit que els va permetre combatre amb coratge i paciència les dificultats de la seua vida en comú.
![]() |
Tête de Boileau. Jean-Auguste-Dominique Ingres |
![]() |
Un bon sistema per poder gaudir de la col·lecció de dibuixos |
Entre 1816 i 1817 va rebre altre encàrrec de la família del celebrat Fernando Álvarez de Toledo, Duc d'Alba, perquè pintara el duc rebent honors del Papa per la seua repressió de la Reforma Protestant. Malgrat la seua distància del tema i la seua antipatia vers el protagonista del quadre, a qui es va referir com "aquest home horrible", va fer esbossos per al projecte que revelen el seu intent de concloure l'encàrrec malgrat el seu disgust. Finalment va abandonar la tasca i va apuntar en el seu diari, "J'etais forcé par la necessité de peindre un pareil tableau; Dieu a voulu qu'il reste en ebauche." ("Vaig veure'm forçat per la necessitat de pintar un quadre com aquest; Déu ha volgut que quede en un esbós.")
Les obres que va enviar al Saló de 1819 van ser La gran odalisca, Felip V i el mariscal de Berwick, i Roger alliberant Angèlica, que van ser atacades novament per "gòtiques".
Ingres i la seua muller van traslladar-se a Florència l'any 1820 persuadits per l'escultor florentí Bartolini, un vell amic dels anys de París, qui esperava que Ingres poguera millorar la seua situació material, però Ingres, com havia fet abans, va haver de recórrer als dibuixos per a turistes per a poder sobreviure. La seua amistat amb Bartolini, l'èxit mundial del qual en aquells anys contrastava amb la pobresa d'Ingres, prompte va deteriorar-se, i Ingres va trobar nous benefactors. L'any 1821 va concloure una obra encarregada per un amic de la infantesa, Monsieur de Pastoret, l'Entrada de Carles V a París; Pastoret també va encarregar-li un retrat d'ell mateix i una obra religiosa (Mare de Déu amb vel blau). Tanmateix, la major empresa d'aquest període va ser la comanda rebuda a l'agost de 1820 amb l'ajut de Pastoret, per a pintar el Vot de Lluís XIII per a la Catedral de Montalban. Reconeixent-hi l'oportunitat per a establir-se definitivament com a pintor de temes històrics, va emprar quatre llargs anys a completar el gran llenç, i el va portar personalment a París l'octubre de 1824.
El Vot de Lluís XIII, exhibit en el Saló de 1824, va suposar finalment un èxit de crítica. Concebut en un estil rafaelesc relativament lliure dels arcaismes que tant se li havien retret en el passat, va ser admirat fins i tot pels més estrictes davidians. Ingres va veure com se l'aclamava arreu de França; el gener de 1825 li va ser atorgada la creu de la Legió d'Honor, i al juny de 1825 va ser elegit membre de l'Institut. La seua fama va créixer l'any 1826 amb la publicació, per la litografia de Sudre, de La gran odalisca, obra que, havent estat condemnada per artistes i crítics l'any 1819, ara va esdevenir tremendament popular.
Però el sensible artista va ser especialment atacat pel seu ambiciós llenç sobre el Martiri de Sant Simforià (catedral d'Autun), exposat en el Saló de 1834. Ressentit i disgustat, Ingres va decidir no treballar mai més per al públic, i il·lusionat es va proposar com a director de l'École de France a Roma, en substitució d'Horace Vernet, com una manera de deixar París. Malgrat que el temps invertit en tràmits administratius durant aquell temps a Roma va disminuir el seu ritme de producció, va executar Antíoc i Estratònice (comanda de Lluís-Felip, duc d'Orleans), Retrat de Luigi Cherubini, i l'Odalisca amb esclau, entre altres obres.
París, 1841-1867
L'Estratònice, exhibida al Palais Royal durant uns quants dies després de la seua arribada a França, va produir una impressió tan favorable que, en el seu retorn a París l'any 1841, Ingres va ser rebut amb tota la deferència que ell pensava que li era deguda. Una de les seues primeres obres executades després del seu retorn va ser un retrat del duc d'Orleans, la mort del qual en un accident de circulació poques setmanes després de la conclusió del quadre va posar de dol la nació, i va provocar que es demanaren còpies addicionals de l'obra.
Poc després, Ingres va començar a executar les decoracions del gran vestíbul del Chateau de Dampierre. Aquestes pintures, l'Edat d'Or i l'Edat de Ferro, havien estat començades amb una gran il·lusió que va anar esvanint-se fins que Ingres, enfonsat per la pèrdua de la seua muller el 27 de juliol de 1849, va abandonar tota esperança de poder-les acabar i finalment va cancel·lar-ne el contracte amb el duc de Luynes. Una obra menor, Júpiter i Antíope, data del 1851; el juliol d'aquest any va anunciar la donació d'una de les seues obres a la seua ciutat natal, Montalban, i a l'octubre va dimitir com a professor de l'École des Beaux-Arts.
![]() |
Villa Médicis |
Napoléon Joseph Charles Paul Bonaparte, president del jurat, va proposar una recompensa excepcional per al pintor, i va obtenir de l'emperador Napoleó III el nomenament d'Ingres com a gran oficial de la Legió d'Honor.
Després de concloure La Primavera, Ingres va produir obres de gènere històric, com les dues versions de Lluís XIV i Molière, (1857 i 1860), així com diverses obres religioses en les quals va reprendre la figura de la Mare de Déu que apareix a El vot de Lluís XIII: La Mare de Déu de l'Adopció de 1858 (pintada sota comanda de Mademoiselle Roland-Gosselin) va ser seguida per La Mare de Déu coronada (pintada per a Madame la Baronne de Larinthie) i Mare de Déu amb l'Infant. El 1859 va realitzar repeticions de La Mare de Déu de l'hòstia, i el 1862 va concloure Crist i els doctors, una obra encarregada alguns anys abans per la reina Maria Amèlia per a la capella de Bizy.
Els darrers quadres importants d'aquest període és Marie-Clothilde-Inés de Foucauld, Madame Moitessier, Asseguda (1856), Autoretrat a l'edat de setanta-nou anys i Madame J.-A.-D. Ingres, nascuda Delphine Ramel, ambdós conclosos l'any 1859. El bany turc, fet en format rectangular l'any 1859, va ser revisat l'any 1860, esdevenint un tondo. Ingres el va firmar i el va datar l'any 1862, tot i que va fer-ne revisions addicionals l'any 1863.
Va morir de pneumònia el 14 de gener de 1867 a l'edat de vuitanta-sis anys, havent conservat les seues facultats fins a la seua mort. Està soterrat al Cementiri del Père-Lachaise de París. El contingut del seu estudi, incloent-hi grans pintures, al voltant de 4000 dibuixos i el seu violí, van ser donats pel pintor al museu de la ciutat de Montalban, actualment conegut com a Musée Ingres.
Estil
L'estil d'Ingres es va formar en els primers anys de la seua carrera i no va evolucionar gaire. Els seus primers dibuixos, com el Retrat d'un home (3 de juliol de 1797, actualment en el Louvre) ja mostren una suavitat del contorn i un control extraordinari de l'ombrejat fet amb línies paral·leles per a modelar les formes. Des del principi, les seues pintures es caracteritzen per una fermesa del contorn que reflecteix la seua convicció que "el dibuix és l'honestedat de l'art", i que "el dibuix constitueix més de tres quarts i mig de la pintura."
![]() |
La gran odalisca. Jean-Auguste-Dominique Ingres |
A Roger alliberant Angèlica, la figura femenina mostra les més refinades característiques de la tècnica d'Ingres, mentre que la figura de Roger volant al rescat sobre el seu hipogrif dona la nota discordant, ja que per a Ingres sempre fou difícil pintar el moviment i el drama. Segons ha manifestat Sanford Schwartz, les "pintures històriques, mitològiques i religioses requereixen enormes quantitats d'energia i treball, però, si no són capaces de transmetre un sentit de tensió interna, esdevenen drames de costums... Els rostres, en les pintures històriques solen ser els dels models esperant que acabe la sessió. Quan s'expressa una emoció, aquesta irràdia de manera estrident, o bé eixuta."
![]() |
La petite baigneuse |
Els materials favorits també estaven ja determinats: el llapis de grafit ben esmolat en punta sobre paper blanc i fi. Tan familars són per a nosaltres els materials utilitzats com la manera en què hem oblidat com d'extraordinaris es consideraven a l'època.... La manera de dibuixar d'Ingres era tan nova com el segle. Immediatament hi va ser reconegut com a expert i admirable. Si les seues pintures van ser criticades per gòtiques, els seus dibuixos mai no van rebre crítiques desfavorables.
Els dibuixos fets per a preparar les pintures, com els diversos estudis de nus per a preparar El martiri de Sant Simforià i L'edat d'or, són més variats en mida i tractament que els dibuixos de retrats. També va dibuixar un cert nombre de paisatges mentre estava a Roma, però a excepció del petit tondo Casino de Rafael (dos altres tondos són d'atribució qüestionable), no va pintar paisatges.
Influència
Ingres va ser considerat un bon mestre i era estimat pels seus deixebles. El més conegut dels seus pupils va ser Théodore Chassériau, que va estudiar amb ell des de l'any 1830, quan era un precoç infant d'onze anys, fins al tancament de l'estudi del mestre l'any 1834, arran del seu retorn a Roma. Ingres considerava Chassériau el seu vertader deixeble, i va declarar: "Veniu, cavallers, veniu i vegeu, aquest noi serà el Napoleó de la pintura." Tanmateix, quan Chassériau va visitar Ingres a Roma l'any 1840, ja començava a deixar-se influir pel corrent romàntic de Delacroix, el que va portar a Ingres a renegar d'ell com a deixeble favorit, tot i que mai no en va parlar desfavorablement. Cap altre artista dels que van estudiar amb Ingres va reeixir a establir un fort estil personal; entre els més notables, però, cal destacar Jean-Hippolyte Flandrin, Henri Lehmann i Eugène Emmanuel Amaury-Duval.
La influència d'Ingres sobre les posteriors generacions de pintors ha estat considerable. El més significatiu dels seus hereus va ser Degas, el mestre del qual, Louis Lamothe, va ser un deixeble menor d'Ingres. En el segle xx, Picasso i Matisse s'hi troben entre els qui van reconèixer un deute amb el gran classicista. Barnett Newman ha proposat Ingres com a pare de l'expressionisme abstracte, explicant: "Aquest home va ser un pintor abstracte ...Mirava al llenç més sovint que al model. Kline, de Kooning—cap de nosaltres hauria existit sense ell."
- L'expressió francesa, "violon d'Ingres", és un col·loquialisme que significa una afecció, i es refereix al temps que l'artista passava tocant el violí per a relaxar-se del seu treball amb la pintura. El pintor i fotògraf nord-americà Man Ray va usar aquesta expressió com a títol d'una de les seues més famoses fotografies: un retrat de la cantant francesa Alice Prin, que es feia anomenar Kiki.
- Dos dels quadres d'Ingres apareixen al joc d'ordinador Myst. En un d'ells, el rostre de Napoleó ha estat reemplaçat pel de Sirrus.
- El "Paper Ingres" és un terme que els fabricants de paper usen per a designar un tipus de paper usat pels artistes, i que té una textura pronunciada de línies paral·leles. En realitat Ingres va utilitzar rarament aquest tipus de paper, i s'estimava més un paper de superfície més llisa.
Web oficial del Museu Ingres et Bourdelle
La casualitat fa que ens trobem l'exposició temporal:
De l'11 de juliol al 10 de novembre de 2024
El Museu Ingres Bourdelle i el Museu Nacional Eugène-Delacroix organitzen una exposició conjunta titulada “Ingres i Delacroix. Objectes d'artista".
Presentat fins al 10 de juny al museu nacional Eugène-Delacroix de París, amb motiu de la seva reobertura, s'instal·larà en una versió enriquida d'una cinquantena d'obres al museu Ingres Bourdelle de Montauban, de l'11 de juliol al 10 de novembre. En total, es descobriran 173 obres.
Ingres i Delacroix potser simbolitzen, un moment emblemàtic de la història de l'art de la primera meitat del segle XIX: la batalla entre el neoclassicisme i el romanticisme.
![]() |
Delacroix - Bacchante endormie |
L'exposició “Ingres i Delacroix. Objectes d'artista” explora amb detall el món dels dos pintors. Els objectes íntims que els van pertànyer (objectes de decoració o records de viatge) units als objectes de creació (paletas, pinzells, caixes de pintura i mobles, etc.) es comparen amb vistes de tallers o fins i tot quadres representatius del seu art i retrats diversos dels dos homes, imatges cerimonials escenificades per glorificar-los o caricatures que il·lustren el seu enfrontament.
Tots aquests objectes ens parlen d'una altra manera dels dos artistes, mostrant les seves diferències però també conduint a connexions inesperades. El seu violí ha passat a la posteritat, però menys sabem que a Ingres li agradava envoltar-se de motlles d'antiguitats o gerros grecs i tenia un autèntic culte a Rafael. Delacroix havia guardat objectes que portaven del seu viatge al Marroc i també li encantaven les "baratijas" d'animals. Si aquests objectes ens porten a qüestionar els vincles entre la vida dels artistes i la seva obra, també ens permeten endinsar-nos en la intimitat i el procés creatiu de dos dels més grans pintors del segle XIX a França.
L'exposició en imatges
- la visita virtual de l'exposició presentada al museu Ingres Bourdelle.
- la conferència de presentació el 22 de març de 2024 per Claire Bessède (museu nacional Eugène-Delacroix) i Florence Viguier-Dutheil (museu Ingres Bourdelle -Montauban) a l'Auditori Michel Laclotte de París
Ferdinand-Victor-Eugène Delacroix (Charenton-Saint-Maurice, França, 26 d'abril de 1798 - París, 13 d'agost de 1863) fou un pintor francès, considerat el líder de l'escola romàntica francesa.
En contrast amb el perfeccionisme neoclàssic d'Ingres, el seu principal rival, Delacroix va inspirar-se en l'art de Rubens i els pintors del Renaixement venecià, amb un èmfasi en el color i el moviment més que en la claredat del contorn i la forma acuradament modelada. Els continguts dramàtics i romàntics van caracteritzar els temes centrals de la seva maduresa, i el van portar no als models clàssics de l'art grec i romà, sinó a viatjar pel nord d'Àfrica, a la recerca de l'exòtisme. Amic i hereu espiritual de Théodore Géricault, Delacroix també es va inspirar en Lord Byron, amb qui va compartir una forta identificació amb les "forces del sublim".
Tanmateix, Delacroix no estava donat ni al sentimentalisme ni a la grandilocució, i el seu romanticisme era el d'un individualista. En paraules de Baudelaire, "Delacroix estava apassionadament enamorat de la passió, però fredament decidit a expressar la passió de la manera més clara possible". Juntament amb Ingres, Delacroix és considerat un dels últims mestres antics de la pintura i és un dels pocs que mai van ser fotografiats.
Biografia
Segons nombrosos historiadors, Delacroix podria haver estat fill biològic del polític Charles Maurice de Talleyrand-Périgord. Pel que sembla, el seu pare "oficial" havia quedat estèril a causa d'una malaltia. De tota manera, Eugène va ser registrat com a fill de Charles Delacroix, polític de professió, i de Victorie Oeben, qui pertanyia a una família d'artesans i dibuixants. Va ser el més emblemàtic pintor del moviment romàntic aparegut en el primer terç del segle XIX, la influència del qual es va estendre fins als impressionistes. Etiquetat inicialment com a neoclàssic, encara que oposat totalment a Ingres, ambdós foren criticats en els diferents Salons en els quals exposaven.
A partir de l'exposició de 1855 Delacroix es va convertir en una figura que va saber sobrepassar la formació clàssica per a "renovar" la pintura. A la seva defunció, els artistes contemporanis seus li van rendir sentits homenatges, especialment Gustave Courbet.
Obra
Autèntic geni, va deixar nombroses obres que tenien molt a veure amb l'actualitat de la seva època (Les matances de Quios o La Llibertat guiant el poble). També va destacar com a pintor religiós, malgrat les seves contínues declaracions d'ateisme. Les seves obres manifesten un gran mestratge en la utilització del color. Als 18 anys va ingressar en l'Escola Superior de Belles Arts, en l'estudi de P. Guérin, on Théodore Géricault i el Baró Gros van ser els seus mestres. Visitava sovint el Louvre, estudiant i copiant els grans pintors que admirava, Rubens, Velázquez, Rembrandt, Paolo Veronese, i es va debatre entre la tradició i el classicisme i el desig de trobar, després de les aparences, la realitat.
Joventut
El pintor paisatgista Bonington li va ensenyar a pintar la natura. Raymond Soulier el va iniciar en l'aquarel·la. El 1827 exposa La mort de Sardanàpal, un quadre on fa gala d'una de les seves més esplèndides combinacions del color, ple de daurats i vermells. Amb un traçat ple de vigor, després d'un esbós al tremp va fer una sèrie d'estudis parcials al pastel i, després, al natural. El quadre va ser venut el 1847 a M. Wilson, que l'instal·la en el seu castell de Brie, cosa que va provocar un greu deteriorament del quadre, i va requerir una difícil restauració.
L'artista freqüenta els salons literaris, on coneix Stendhal, Mérimée, Victor Hugo, Alexandre Dumas, Baudelaire. Melòman apassionat, es relaciona amb Paganini, Frédéric Chopin, Franz Liszt i Franz Schubert, entre d'altres; Delacroix prefereix l'amistat de músics, escriptors (George Sand) i poetes a la dels pintors de la seva època.
El 1822, Delacroix exposa, per primera vegada, Dante i Virgili als inferns, una obra plena de força, d'una composició ambiciosa i colors molt treballats: la llum llisca sobre les musculatures inflades, un incendi consumeix una ciutat (en segon pla), les capes onegen al vent. La fantasia, el macabre i l'erotisme s'entremesclen. Dos anys més tard pinta Les matances de Quios, una obra enèrgica i amb un colorit molt més viu. Ambdós quadres concretitzen la seva ambivalència interior que es debat entre el romanticisme i el classicisme, entre disseny i color, polèmica interna que l'acompanyarà durant tota la seva vida.
El 1825, Delacroix se'n va a Anglaterra, on passarà tres mesos estudiant els pintors anglesos, de manera especial John Constable, el principal paisatgista europeu de l'època. Tracta de desvelar la tècnica i l'ús dels colors, analitzant els efectes psíquics que aquests provoquen.
El 1827 va crear una sèrie inspirada en la novel·la Faust de Goethe, a qui va dedicar una litografia. La portada d'aquesta sèrie guarda similituds (segurament no casuals) amb Els Capritxos de Goya.
Viatge a Andalusia i Nord d'Àfrica
El 1832 fa un llarg viatge a Andalusia, el Marroc i Algèria, on descobreix l'enlluernadora llum i el color dels seus paisatges, la gent, la sensualitat i el misteri, sensacions intenses que es reflectiran en tota la seva obra posterior. Es coneixen molt bé els detalls d'aquest viatge gràcies al diari de l'artista, a les cartes adreçades als amics i a l'àlbum de croquis que va elaborar. Aquests documents fan possible seguir la crònica de l'artista de manera gairebé diària, passejant per la ciutat o el camp, participant en festes i activitats a les ciutats de Tànger, Fes, Meknès, Orà i Alger. Delacroix queda enlluernat en arribar a Tànger. Aquest viatge al Marroc produeix una transformació innegable en la seva obra. Està convençut que a Àfrica del Nord es pot contemplar com eren les antigues civilitzacions, i estableix comparacions amb la Grècia i la Roma clàssiques.
![]() |
La mort de Sardanàpal. Eugène Delacroix |
Encàrrecs oficials i darrers anys
Quan torna del Marroc rep encàrrecs oficials per a decorar i pintar diversos edificis públics: el Saló del rei del palau de Borbó, el palau de Luxemburg, la Galeria d'Apol·lo del Louvre… El seu quadre més popular La Llibertat guiant el poble, també conegut com La barricada (1831), li va valer la Creu de la Legió d'Honor.
A partir de l'exposició de 1855 Delacroix es va convertir en una figura que va saber sobrepassar la formació clàssica per a "renovar" la pintura. A la seva defunció, els artistes contemporanis seus li van rendir sentits homenatges, especialment Gustave Courbet.
El 1857 va ser admès a l'Acadèmia de Belles Arts. Algunes de les seves obres més il·lustres es troben al Museu del Louvre. L'obra de Delacroix inspirarà un gran nombre de pintors, per exemple Vincent Van Gogh. A part de la seva producció pictòrica, va deixar una estimable producció gràfica, principalment litografies.
![]() |
Maria Magdalena en el desert. Eugène Delacroix (1845) |
Delacroix va morir el 13 d'agost de 1863 a París.
Font: Viquipèdia
No podem oblidar que el museu Ingres també porta el nom d'Antoine Bourdelle. Us faig cinc cèntims de qui va ser aquest artista.
Antoine Bordelles
Émile Antoine Bordelles, més conegut com a Antoine Bourdelle (Montauban, 30 d'octubre del 1861 - Le Vésinet-Yvelines, 1 d'octubre del 1929), va ser un escultor francès, un dels més destacats de la Belle Époque i al mateix temps antecedent de l'escultura monumental del segle XX.
![]() |
Primera victòria d'Hannibal (1885) |
Biografia
Nascut Émile Antoine Bordelles a Montauban del departament de Tarn i Garona, el cognom patern va ser mal escrit en la seva partida de naixença, Bourdelles en comptes de Bordelles perquè la o occitana sona [o] a manera semblant del dígraf francès ou.
![]() |
Hèrcules l'arquer (1909) en primer terme |
Va concloure als 13 anys l'escola primària, i gairebé immediatament després entrà a treballar com a gravador de fusta al taller d'ebenisteria del seu pare. Va aprendre dibuix gràcies al seu convilatà Ingres. Bourdelle va estudiar a l'escola de Belles Arts de Tolosa, després, el 1884 va anar a residir a París, on va ingressar a l'Escola Nacional Superior de Belles Arts on va tenir per mestres Falguière i Dalou. Entre 1896-1904 va continuar els estudis tenint com mestre a Rodin, de qui n'heretà el que es diu una línia experimental, encara que l'estil de Bourdelle té certs trets romanticistes que atenuen l'"expressionisme" de Rodin. Com Rodin, entre altres trets, va posseir cert gust per la monumentalitat, no obstant això Bourdelle va evolucionar cap a una plasticitat més esquemàtica inspirada en les escultures gregues arcaiques i en menor mesura en les gòtiques, en tal sentit és que dona un pas més cap a les avantguardes del segle XX que Rodin. Encara que com Rodin hagué de dividir la seva obra en la "alimentària" (és a dir la qual li permetia obtenir diners) i la netament artística, la primera es manté en l'academicisme amb elements neoclàssics, la segona és menys estereotipada i -com s'ha indicat- més pròxima a les avantguardes del segle xx, en ambdós casos va donar especial importància a la interacció entre l'escultura i el paisatge on qual està immersa.
![]() |
Beethoven. Bourdelle, Emile-Antoine |
![]() |
Cléopatre Sévastos de Bourdelle, alumna i posteriorment la seva segona esposa. |
Entre les seves escultures es destaquen el Monument als caiguts en la Guerra francoprussiana (obra de voltants del 1870), Hèrcules arquer (1909) (al Museu Bourdelle de París), El naixement de Venus al Teatre de Marsella, la Mort del centaure, la sèrie de relleus per al Teatre dels Champs Élysées (1912), nombrosos busts (de Beethoven, Rodin, Anatole France, etc.), una monumental Verge amb el Nen i, emplaçades a la ciutat argentina de Buenos Aires, les valuoses escultures de L'últim centaure i del Monument ecuestre a Carlos María d'Alvear, a aquest conjunt s'afegix el disseny del gegantesc monument-cementiri per als milers de morts en el combat Vieil Armand durant la Primera Guerra Mundial.
![]() |
Bust de Marcelle Coquard als quinze anys. Bourdelle, Emile-Antoine |
![]() |
Bust d'Emile Pouvillon. Bourdelle, Emile-Antoine |
Obres mestres
La col·lecció del musu disposat també de l'apartat d'obres mestres.
![]() |
Théodore Gericault (Rouen, 1791 - París, 1824). Étude de dos (d'après le modèle Joseph) pour « Le Radeau de la Médus », vers 1818-1819. Oli i carbó sobre tela |
Construïdes durant el segle XIX, les col·leccions de pintures antigues ofereixen un recorregut complet per les escoles europees: Itàlia, França, Espanya i les Escoles del Nord. Pintures del segle XIX El museu també aplega una col·lecció de pintures dels alumnes d'Ingres, i presenta una visió general de la pintura francesa del segle XIX.
![]() |
Sant Jeroni llegint. Josep Ribera (Xàtiva, 1591 – Nàpols, 1652) |
![]() |
Josep de Ribera (Xàtiva, 1591 – Nàpols, 1652) |
Les col·leccions d'objectes d'art del museu il·lustren tant l'originalitat de la producció regional, la de les nombroses fàbriques de terrissa instal·lades a Tarn-et-Garonne, com la història del gust marcada per la moda des d'Orient fins a finals del segle XIX: el museu ofereix els seus visitants un viatge del Japó a Pèrsia passant per Turquia.
Procedents d'un jaciment de la Societat Arqueològica de Tarn-et-Garonne, les col·leccions arqueològiques constitueixen una de les col·leccions principals del museu. Aporten valuoses proves de l'herència de Tarn-et-Garonne, reunides per a les col·leccions lapidàries de la sala del Príncep Negre i per als mobles gallo-romans i merovingis de la sala Chandos.
![]() |
Terra enrajolat |
![]() |
Mosaic Galo -romà, segle IV dc |
![]() |
Est-ce que les femmes doivent être nues pour entrer au Metropolitain Museum Guerrila Grils. Date de création (1989-2009) |
![]() |
Venus Anadyomène (1992). Pol Bury. Museu Ingres |
![]() |
La Grande Odalisque (2007). Stéphane Lallemand |
Exposició temporal: Othoniel. Sur les Ruines du Prince Noir
De l'11 de juliol de 2024 al 5 de gener de 2025
El museu Ingres Bourdelle acull cada any instal·lacions d'artistes contemporanis. El 2024, és el torn de Jean-Michel Othoniel, després de Miguel Chevalier el 2019, Georges Rousse el 2021, Speedy Graphito el 2022 i Anne i Patrick Poirier el 2023, de fer-se càrrec del recinte amb una exposició única.
Nascut el 1964 a Saint-Étienne, França, Jean-Michel Othoniel ha inventat, des de finals dels anys vuitanta, un univers amb múltiples contorns. Les seves obres es troben en els museus, fundacions i col·leccions privades d'art contemporani més importants del món.
Dossier de presse expositions 2024
Armand Cambon
Armand Cambon és un pintor i conservador de museus francès nascut el dia22 de febrer de 1819a Montauban i va morir14 de gener de 1885a la mateixa ciutat.
Ejecutor del testament d' Ingres , va organitzar la presentació de les seves obres al museu Ingres de Montauban.
![]() |
"Galel"(1864) par Armand Cambon |
El seu pare, que era notari, va acceptar que fes classes de pintura però va insistir que també estudiés dret. L'any 1842, després d'obtenir la llicenciatura en dret, va marxar a París amb el seu pare, es va presentar al taller d'Ingres i va demanar que fos el seu alumne.
Armand Cambon era un amic fidel d' Ingres . Va tenir un paper molt important en la decisió del mestre de llegar objectes d'art i alguns quadres a la seva ciutat natal. En efecte, si Armand Cambon va fer nombrosos viatges entre Montauban i París, Ingres només va tornar una vegada a Montauban, per una breu estada d'uns deu dies, per instal·lar Le Vœu de Louis XIII, pintat per a la catedral.
![]() |
Armand Cambon : Femme nue couchée (1850) |
Després d'una bona visita, sense presses ..., el diluvi ja ha amainat, per tant posem rumb a Moissac per tal d'acabar d'aprofitar la jornada. Anem directe a visitar una geada més l'abadia de Sant Pere de Moissac.
Moissac
L'abadia de Sant Pere de Moissac (en occità: Abadiá de Sant Pèire de Moissac, en francès: Abbaye de Saint-Pierre de Moissac) és un conjunt arquitectònic religiós occità on hi destaquen les seves extraordinàries escultures romàniques. L'abadia, fundada al segle VII a l'Aquitània a prop del límit del Carcí, va estar lligada el 1047 a la poderosa abadia de Cluny i esdevingué, d'ençà el segle XII, el centre monàstic més eminent del sud-oest del Regne de França. Si l'abadia i el claustre ofereixen un exemple destacable de barreja dels estils romànic i gòtic, és el timpà de la portada sud el que constitueix la veritable obra mestra de Moissac.
Executat al segle XII, il·lustra la visió de sant Joan de l'Apocalipsi en una profusió de detalls expressius.
![]() |
Timpà de la portada sud |
El hieratisme dels personatges, el caràcter irreal de certes postures i del tractament dels recoberts, la manca de llibertat de les figures respecte al quadre són trets característics de l'escultura romànica. La delicadesa dels relleus i la dimensió pictòrica de certs detalls accentuen l'encant i la dimensió espiritual del conjunt, veritable obra mestra de l'art romànic. La llinda i les arquivoltes són adornades amb motius vegetals. La llinda sembla un vestigi romà emprat de nou.
L'entrefinestra monòlit és adornada d'animals entrellaçats, tres parelles de lleons i lleones entrecreuades, col·locades sobre un fons vegetal, se superposen sobre la cara aparent de l'entrefinestra; les cares laterals representen sant Pau i el profeta Isaïes. Els dos apòstols sant Pere i sant Pau són probablement una al·lusió a la relació de Moissac amb l'abadia de Cluny, sota la protecció d'ambdós.
Els costats del porxo també són esculpits. Els relleus de la dreta ensenyen, sobre tres registres: l'Anunciació i la Visitació, l'Adoració dels Mags i la Presentació al Temple, la Fugida d'Egipte i la Caiguda dels ídols. El costat oposat il·lustra la paràbola del pobre Llàtzer i del ric malvat, consagrat als suplicis infernals reservats als luxuriosos i avars, que figura en la part inferior.
Una inscripció permet datar el claustre molt precisament: 1100. Amb unes dimensions de 31 m per 27 m, està constituït per quatre galeries tallades de les quals les arcades recauen sobre una sèrie de columnes de marbre. La carcassa de fusta del cobert descansa sobre un mur nu. Conté 116 columnes diferents amb una alternança de columnes senzilles i dobles que suporten les arcades de les seves quatre galeries.
A l'angle sud-oest, una escala condueix a la sala alta, després a la teulada des d'on es descobreix una bonica vista, sobre la ciutat i més enllà sobre la vall del Tarn i els vessants del Moissaguès, sobre el claustre mateix.
L’església
Abans de l’església actual i en aquest lloc s’haurien aixecat altres temples: un primer d’època merovíngia i un de posterior, carolingi, dels que no en resta pràcticament res. El 1063 es va consagrar la que seria la tercera església, amb algunes restes en la part baixa dels murs. La que es conserva és bàsicament la que es va aixecar durant el segle XV, amb modificacions i restauracions posteriors.
![]() |
Interior de l'església |
![]() |
Marededéu de la Misericordia. Pedra policromada (1476) |
La inscripció que corre a la base dóna el nom dels dos donants representats en miniatura al peu del grup central: Jean i Gaussen de la Garrigue cònsols de Moissac entre 1473 i 1489.
![]() |
Crist romànic de moissac |
![]() |
Enterrament de Crist (segle XV, restaurat). |
![]() |
Pietat del s. XV |
El Sarcòfag, fabricat amb marbre del Pirineus durant l'alta edat mtjana (segle IV). Està reaprofitat per acollir les despulles de l'Abad Raymond de Montpezat mort el 1245.
![]() |
Sarcòfag. Segle IV |
L'església abacial de Moissac té la sort de tenir un instrument del famós constructor d'òrgans Aristide Cavaillé-Coll, que ha sobreviscut intacte.
Als peus de l’església es troba el campanar, aixecat sobre un nàrtex de planta quadrada i amb un pis superior, molt probablement del segle XII. Més amunt es troba una part construïda amb totxo, del segles XV i XVII. Ha estat modificat i restaurat.
El Museu Moissac es va anar formant progressivament a partir de la col·lecció lapidària embrionària de la Société du Cloître l'any 1830. El 1929 i després el 1937 la col·lecció es va enriquir amb diverses obres de la col·lecció del pare Belbèze, prior del monestir des Carmes de Rennes, que havia adquirit el Hôtellerie Sainte-Foy. El Museu d'Arts i Tradicions Populars va obrir les portes oficialment l'any 1951 i després prendria el nom de la seva conservadora, natural del país: Marguerite Vidal. L'any 2013 les col·leccions etnogràfiques es van posar en reserva amb finalitats de conservació.
- La col·lecció lapidària
reuneix obres vinculades a la construcció del claustre de l'Abadia de
Saint-Pierre l'any 1100. Presentades a les capelles que donen al
claustre, permeten entendre l'evolució de l'escultura romànica a Moissac a partir de finals del segle XI al segle XIII
- Exposició de catifes de fang: A l'Edat Mitjana, la decoració es va desenvolupar a les parets i voltes dels edificis en pintura, als vitralls, l'escultura adornava l'arquitectura... L'abadia de Moissac n'és un testimoni notable. A través d'aquesta exposició us convidem a descobrir un altre aspecte d'aquesta decoració, el que els monjos trepitjaven sota els seus peus. Al segle XIII , els sòls eren coberts de terracota, acolorits i decorats a tot el regne i Moissac ocupava un lloc privilegiat en aquesta producció. Els paviments del segle XIII han desaparegut però els coneixem a través de la documentació i la recerca arqueològica, especialment la del 2013 que va descobrir la catifa d'argila de la capella de Notre-Dame de Lembolary. A més del lloc de Moissac dins d'aquesta tècnica decorativa, aquesta exposició tractarà sobre els processos de producció i els artesans que la van difondre per la Garona.
La novel·la de "El nom de la Rosa" i el pòrtic de Moissac
A la novel·la “El Nom de la Rosa” (1.989) Umberto Eco s'inspira en diverses portades romàniques per descriure la de l'abadia benedictina on transcorren els fets i mostrar-nos la impressió, el temor i el respecte que causen les seves escultures en el jove novici Adso. La seva lectura ens serveix per imaginar-nos què sentiria qualsevol home piadós de l'època. S'extracten aquí les parts que es corresponen amb el portal de Moissac:
(...) vaig veure una femella luxuriosa, nua i descarnada, rosegada per gripaus immunds, xuclada per serps, que copulava amb un sàtir de ventre inflat i cames d'aixeta cobertes de pèls eriçats i una gola obscena que vociferava la seva pròpia condemnació, i vaig veure un avar, rígid amb la rigidesa de la mort, estès en un llit sumptuosament ornat de columnes, ja presa impotent d'una cohort de dimonis, un dels quals l'arrencava de la boca agonitzant l'ànima en forma de nen (que, ¡ ai!, ja mai naixeria a la vida eterna)”.
Pomavic
L'església de Saint-Denis, és força interessant, sobretot pel que fa a l'absis i absidioles.
Autvilar
Auvilar [ovilaʁ] és un municipi situat al departament de Tarn i Garona i a la regió d'Occitània. Històricament i culturalment, la comuna es troba a Lomagne, un antic districte de la província de Gascunya amb el títol de vescomtat.
![]() |
Torre del Rellotge |
La ciutat d'Auvillar està situada sobre la Garona, entre les ciutats d'Agen i Montauban , sobre un éperó rocós que domina el riu. Limita amb el departament del Gers.
La vista s'estén des de les portes de la Nova Aquitània fins a les costes del Carcí (Quercy) . Al final de la llarga plana, un pont penjant creua la Garona entre Espalais i el port d'Auvillar.
Coneguda per primera vegada com a ciutat gallo-romana (Alta Villa), Auvillar era un oppidum situat sobre un esperó rocós. Va ser víctima de nombroses invasions, especialment la dels normands, fins al segle XI. La primera citació del seu nom, parlant d'un tal Aimeric d'Auvillar, en llatí Aimerici de Alt Vilar, testimoni el 1104 d'un acte de restitució d'un honor per Vivien (o Vezian) de Lomagne a l'abadia de Moissac.
Al segle XII, la vila esdevé la capital d'un vescomtat unit al vescomtat de Lomagne, aleshores propietat dels comtes d'Armagnac als segles XIV i XV abans de convertir-se, al segle XVI, en un reducte dels reis de Navarra. Auvillar va ser adscrit a la corona de França en l'adhesió d'Enric IV el 1589. La seva ubicació com a bastió va sotmetre la ciutat a tots els conflictes que van assolar la regió, des de la croada contra els Albigesos, la Guerra dels Cent Anys, les guerres de religió després la Lliga.
Des del segle XVII fins al XIX, Auvillar deu la seva prosperitat a dues indústries, la de la terrissa , una fàbrica de la qual estava situada en un lloc anomenat Lance, i la confecció de plomes d'oca utilitzades en cal·ligrafia, així com el transport fluvial. Al començament del segle XIX, el trànsit de vaixells arribava a 3.000 vaixells per any.
Durant la Segona Guerra Mundial, dins del sector amagatall Auvilard de l'organització jueva clandestina Réseau Sixième - EIF dirigida pel doctor Sigismond Hirsch
(presumiblement cobert per la gendarmeria d'Auvillar) que distribuïa
nens jueus entre granges i convents de la regió, les monges instal·lades
per Mons. Pierre-Marie Théas
al convent d'Auvillar, sota la direcció de la seva superiora Mare Marie
Placide, va acollir els refugiats i en particular una quarantena de
nens jueus. Anne-Marie i Antoinette de Caunes (germana Didier i germana Claire) van rebre la medalla «Justos entre les nacions» per aquest motiu.
![]() |
Saint-Pierre d'Auvillar |
Les restes més antigues del cristianisme a Auvillar daten del segle XII amb l'església i una inscripció funerària.
El Mercat d'Auvillar
Únic al sud-oest, el mercat circular situat al cor del poble va ser reconstruït al segle XIX.
![]() |
Mercat del gra. Construcció circular de principis del segle XIX |
![]() |
Amanida, formatget de Rocamadur i truita de patates |
Rutes:
- 12.08.2024 Canillo, Foix, Tolosa, Albi, Moulin d'Albiàs, Montalban
- 13.08.2024 Museu Ingres, Moissac, Autvilar
- 14.08.2024 Negrapelissa, Museu Tolouse Lautrec, Palau Barbie, Santa Cecília d'Albi, Sant Salvi, Galhac, Rabastens
- 15.08.2024 Albias, Cauçada, Varaire, Maison de pierre sèche, Promilhanas, Marcièl, Abbaye de Loc Dieu, Rodés
- 16.08.2024 Boason, Espaliu, La Guiòla, Brasseria d'Olt, Santa Eulàlia d'Olt i sant Come d'Olt
- 17.08.2024 Vilafranca de Roergue, La Bastida de l'Avesque, Sauvatèrra de Roergue, Bèlcastèl
- 18.08.2024 Museu Fenaille, Café Bras, Musée Soulages, Concas, Hôtel Bastide Rodés
- 19.08.2024 L'Albi, Castres, Carcassona, Limós, Alet, Arcas, Prada
- 20.08.2024 Prada, Vic i a casa
Debieu xalar molt en aquest museu, artístes molt coneguts. A Moissac hi vaig ser farà uns anys. Bon reportatge com sempre, salut companys !
ResponEliminaDoncs, sí, Jobo. Vam xalar molt i no ho he pogut posar tot, no hi cabria. Moissac també ha passat quelcom semblant, si he de posar els capitells el post petarà (hi ha un enllaç que porta a un post d'una visita anterior en què n'hi ha uns quants de documentats).
EliminaEn aquesta sortida vam poder visitar-ne d'altres de museus, totalment restaurats i recentment remodelats, un vas ser aquest, el Museu Ingres Bourdelle, el Museu de Toulouse Lautrec (Albi), el Museu Fenaille (a Rodez) o el Musée Soulages (també a Rodez).
Poblacions com Rodez amb 24.207 habitants, tres museus espectaculars. Albi amb 49.714 habitants. Montalban amb 61.919 habitants, tots ells tenen unes instal·lacions culturals envejables, respecte i estima pel patrimoni, quina gran diferència d'aquella ciutat que coneixem de 108.479 habitants que no té un museu digne, ni uns polítics que creguin amb el patrimoni, amb la cultura i menys amb l'aparador.
Gràcies pel teu comentari.
Salut!