dimarts, 15 d’abril de 2014

El Conjunt Romànic de la Vall de Boí

El Conjunt Romànic de la Vall de Boí, Patrimoni Mundial

En aquesta vall del Pirineu hi trobareu una gran riquesa patrimonial: vuit esglésies i una ermita. La UNESCO l'any 2000 va declarar Patrimoni Mundial les esglésies de St. Climent de Taüll, Sta. Maria de Taüll, St. Joan de Boí, Sta. Eulàlia d'Erill la Vall, St. Feliu de Barruera, La Nativitat de Durro, Sta. Maria de Cardet, l'Assumpció de Cóll i l'ermita de St. Quirc de Durro.
Més informació: http://www.centreromanic.com

El video mapping de Sant Climent de Taüll rep un premi internacional

El prestigiós congrés internacional “Museums and the Web” ha premiat aquest any (2014) com a millor iniciativa multimèdia el projecte Taüll1123, de recuperació virtual de les pintures romàniques de l’església de Sant Climent de Taüll. 


Monuments Patrimoni de la Humanitat de la Vall de Boí a Wikipedia

Iglesias románicas catalanas de Vall del Boí


Ruta: https://goo.gl/maps/T6EcPxtkoC62  o https://goo.gl/maps/iGqW7wHJHCE2

15.04.2014 Santa Eulàlia d'Erill la Vall

Santa Eulàlia d'Erill la Vall

A Santa Eulàlia trobem un dels millors campanars de la vall, una esvelta torre de planta quadrada i sis pisos d’ alçada amb la decoració pròpia del romànic llombard: els arquets cecs i els frisos de dent de serra.

Alineat amb el de Sant Joan de Boí i el de Sant Climent de Taüll, el campanar complia la funció de comunicació i vigilància del territori.
.
Davallament de la Creu

A l’interior de l’església podem veure una còpia del grup escultòric del Davallament de la Creu, l’únic que es conserva sencer del Taller d’Erill. Els originals es troben repartits entre dos museus: el Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu Episcopal de Vic. >> Més informació al Centre del Romànic / Wikipedia / Art Medeival

16.04.2014 Sant Feliu de Barruera

Sant Feliu de Barruer

A Sant Feliu de Barruera hi trobem elements arquitectònics dels dos grans moments constructius presents a la Vall de Boí: els segles XI i XII.

Les diferències constructives de cada segle es fan evidents en els dos absis que conserva l’església: l’absis del s.XI, decorat amb arquets cecs, bandes llombardes i amb un aparell irregular ben diferent dels carreus de l’absis del s.XII.

Les remodelacions de l’església i els béns mobles que es conserven a l’interior ens mostren com els temples de la vall es van adaptant als gustos i a les necessitats de la comunitat que els ha utilitzat des del segle XII fins als nostres dies sense interrupció. >> Més informació al Centre del Romànic / Wikipedia / Art Medeival


16.04.2014 La Nativitat de Durro

La Nativitat de Durro

La monumentalitat de l’església de la Nativitat dóna testimoni de la importància del poble de Durro a l’Edat Mitjana. Hi destaquen les grans proporcions de la nau, el campanar, laportada esculpida i el porxo.

Entre els segles XVI i XVIII el temple romànic va ser remodelat en diverses ocasions. Aquestes transformacions van aportar al temple nous espais com les dues capelles gòtiques o la sagristia barroca.

A l’interior de l’església s’exposa la imatge romànica de Nicodem, que originàriament formava part d’un conjunt del Davallament de la Creu.  >> Més informació al Centre del RomànicWikipedia / Art Medeival

16.04.2014 Sant Joan de Boí 

L'esguerrat*
 
Sant Joan de Boí és l’església que conserva més elements arquitectònics del primer moment constructiu que es produeix a la Vall de Boí al s.XI.

De planta basilical (com Sant Climent i Santa Maria), a Sant Joan de Boí destaca el conjunt de pintures murals que es van trobar decorant l’interior de les naus amb escenes com la Lapidació de Sant Esteve, els Joglars o el Bestiari.

En la darrera restauració es va voler donar a l’església un aspecte el més similar possible a com seria al s.XII; per això, es va arrebossar l’interior i es va fer còpia de tots els fragments de pintura mural conservats actualment al MNAC.

Aquí és on millor podem entendre quina funció complien les pintures i quin era l’aspecte original d’aquestes esglésies.


L'esguerrat*. Situat a la segona columna, des de l'entrada, de separació de la nau central i el col·lateral sud, aquest esguerrat simbolitza no tan sols els esguerrats reals, sinó també els morals, els depravats. La moral en algun moment atacà aquesta pintura llevant-li un fragment fonamental...

16.04.2014 Sant Quirc de Durro
 
Sant Quirc de Durro

L’ermita de Sant Quirc se situa en un marc privilegiat, a la muntanya de Durro i a una altitud de 1.500 metres. El seu emplaçament no és aleatori, sinó que es tracta d’una marca territorial vinculada a l’espai social treballat per la comunitat i a la tradició d’origen pagà de córrer falles.

És un edifici del s.XII, de dimensions reduïdes i amb aportacions barroques.

En el seu interior veiem la convivència harmònica de diferents moments artístics amb la còpia del frontal d’altar romànic, la imatge d’estil gòtic de Sant Quirc i Santa Julita i elretaule barroc.

18.04.2014 Sant Climent de Taüll

Sant Climent de Taüll

Consagrada el 10 de desembre de 1123 per Ramon Guillem, bisbe de Roda Barbastre, l'església de Sant Climent de Taüll es basteix sobre un temple del s.XI.

Crist en Majestat de Sant Climent de Taüll

És el prototip d'església romànica de  planta basilical amb les tres naus separades per columnes i coberta de fusta a dos aigües, capçalera amb tres absis i campanar de torre.

Crist en Majestat de Sant Climent de Taüll
 
El Crist en Majestat de Sant Climent de Taüll ha estat la imatge emblemàtica més utilitzada per representar el romànic català. L’original es conserva al Museu Nacional d’Art de Catalunya. A l’església s´ha realitzat una innovadora actualització integral del seu interior centrada en dos punts principals: la recuperació de la pintura original romànica i un projecte de musealització  que inclou la projecció mitjançant vídeo mapping de les pintures de l´absis major. Aquest es un mitjà completament innovador de restitució pictòrica que aprofita les possibilitats técniques de reproducció virtual del vídeo mapping per mostrar-nos com seria l´església de Sant Climent de Taüll al segle XII, presentant les pintures integrades en la pròpia arquitectura de l´edifici

Crist en Majestat de Sant Climent de Taüll

Tres talles romàniques completen el conjunt de béns mobles conservats a l'interior del temple.

Sant Climent de Taüll

Si voleu ampliar la informació sobre el vídeo mapping podeu consultar els següents enllaços:


La restauració de Sant Climent de Taüll en 3 minuts
http://youtu.be/FSlKEYeZJSo

Resum de la restauració a Sant Climent de Taüll
http://youtu.be/-CS_KF4qUbA

Restauració de l'absis de Sant Climent de Taüll (fotos)
https://www.flickr.com/photos/romanicobert/sets/72157633454593472

Model tridimensional de l'absis de Sant Climent de Taüll
http://www.calidos.cat/romanicobert/model3d

18.04.2014 Santa Maria de Taüll

Santa Maria de Taüll

L'església de Santa Maria es consagra l'11 de desembre de 1123, un dia després que Sant Climent, fet que mostra la importància dels recursos que els senyors d'Erill destinen a la Vall de Boí a l'inici del s.XII.

Epifania, amb el Nen Jesús assegut a la falda de la Mare de Déu i els Reis Mags

Situada en el centre del poble, és l'única església de la vall que sembla generar l'assentament de la població al seu voltant.

La major part del conjunt de pintures murals romàniques del seu interior es van arrencar i traslladar a Barcelona entre els anys 1919 i 1923, com les de la resta de la vall. Actualment a l'església es poden veure les reproduccions de l'absis central i del mur sud.

L' absis central està presidit per l'escena de l'Epifania, amb el Nen Jesús assegut a la falda de la Mare de Déu i els Reis Mags en actitud d'oferir.

Al mur sud destaca l' escena dels Reis Mags adorant l´infant Jesús i visitant a Herodes.

>> Més informació al Centre del Romànic / Wikipedia / Art Medeival 

18.04.2014 Santa Maria de Cardet 

Santa Maria de Cardet

Santa Maria de Cardet conserva un dels absis més espectaculars de la vall. El temple es va construir sobre el fort pendent de la  muntanya, aprofitant el desnivell del terreny per construir una petita cripta a l’interior, l’única de tot el conjunt.

A diferència de la resta d’esglésies de la vall, aquí el campanar és d’espadanya, fruit de les transformacions barroques que tingué el temple.

En la darrera restauració s’ha volgut mantenir l’interior de l’església tal i com era a principis del s.XX. >> Més informació al Centre del Romànic / Wikipedia / Art Medeival

18.04.2014 L’Assumpció de Cóll 

Santa Maria de l'Assumpció de Cóll

L’església de l’Assumpció de Cóll té característiques pròpies que la diferencien de les altres esglésies de la vall: els materials de construcció, la mida dels carreus o els elements decoratius de la portada, la part més interessant del temple. A destacar el Crismó i els capitells esculpits amb representacions de lluites entres homes i animals.

Com en d’altres esglésies de la vall, custodiant l’entrada al temple trobem unforrellat de ferro forjat de tipologia romànica amb el passador acabat en cap d’animal.

Santa Maria de l'Assumpció de Cóll

A l’interior de l’església encara es conserven les tres piques romàniques: la pica baptismal, la pica de l’aigua beneïda i la pica de l’oli. >> Més informació al Centre del Romànic / Wikipedia / Art Medeival


_._

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada